چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024
امام جمعه باشت

حوزه/ امام جمعه شهرستان باشت گفت: اگر قضایا به این شکل پیش برود زاگرس که آب جنوب و مرکز کشور را تامین می‌کند، از بین خواهد رفت. ۱۰ درصد آب کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود و در شهرستان باشت دو رودخانه پرآب داریم.

حجت الاسلام امید گنجه امام جمعه شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرگزاری حوزه، درباره معضل حریق منابع طبیعی در شهرستان باشت گفت: در شهرستان باشت با مساحتی حدود ۱۲۰ هزار کیلومترمربع، مساحتی بالغ بر ۱۰۶ هزار کیلومتر منابع طبیعی داریم. طبق قانون باید در هر ۵ هزار کیلومتر یک قرقبان داشته باشیم، یعنی لازم است در مجموع ۲۱ نیرو در منابع طبیعی داشته باشیم، اما هم اکنون حدود شش نفر برای حفاظت از منابع طبیعی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به آتش سوزی اخیر در کوه خامین که مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار دارد، اظهار داشت: در این چند روز نماینده محترم، ولی فقیه پس از مشاهده فاجعه آتش سوزی در کوه‌های شهرستان در دفتر امام جمعه حضور پیدا کرده و جلسه‌ای با مسئولین برگزار کردند. قرار شد در استان جلسه‌ای با همین موضوع برگزار شود.

امام جمعه باشت با بیان اینکه در برخی مناطق که دچار آتش سوزی شده شخصاً حضور پیدا می‌کنم و در اطفای حریق مشارکت می‌کنم، افزود: ما باید حضور پیدا کنیم، چون وقتی مردم مشاهده کنند امام جمعه حضور پیدا کرده انگیزه پیدا می‌کنند. این قبیل کارها در بسیج عمومی و حضور نیروهای داوطلب و روحیه دادن خیلی تاثیرگذار است.

حجت الاسلام گنجه ادامه داد: در آتش سوزی اخیر، شام عزیزان داوطلب که در اطفای حریق مشارکت داشتند توسط هیئت جوانان حسینی مرتبط با نماز جمعه طبخ شد. نماز جمعه نسبت به مشکلات شهرستان بی تفاوت نیست.

وی با ابراز تأسف از عدم پرداختن به علت وقوع آتش سوزی‌ها گفت: تا الان هر اقدامی انجام شده ما با معلول برخورد کرده ایم و می‌خواهیم معلول را از بین ببریم. هیچ وقت به سمت علت نرفته‌ایم و ریشه یابی نکردیم. از طرف دیگر بحث پیشگیری در شهرستان و استان خیلی ضعیف است.

امام جمعه باشت با طرح این سوال که آیا می‌شود از آتش هم پیشگیری کرد؟ تصریح کرد: بله. به این صورت که در فصل بهار که علف‌ها خشک نشده اند اصطلاحاً اقدام به آتش‌بُر می‌کنند. یعنی علف‌های بین کوه ها، مزارع و جاده‌های خاکی را از بین می‌برند تا اگر یک ناحیه‌ای آتش گرفت به جای دیگر سرایت نکند.

حجت الاسلام گنجه از کمبود وسیله‌ای به نام دمنده که هوا را به سرعت بیرون می‌دهد و در اطفای حریق خیلی کاربردی است، در شهرستان باشت خبر داد و گفت: این وسیله بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون قیمت دارد و ما در تأمین آن مشکل داریم. در این شهرستان بزرگ چیزی حدود ۳۰ دمنده داریم که برخی از آن‌ها در جریان عملیات اطفای حریق دچار مشکل شده و آسیب می‌بینند. همچنین کفش، لباس ضد حریق و کلاه ایمنی باید تهیه شود. ما در زمینه لوازم ابتدایی اطفای حریق بسیار مبتدی هستیم و امکانات آن چنانی در شهرستان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اقدامات ما همواره معطوف به معلول بوده و ریشه یابی نکردیم. یک جایی با ویژگی محیطی خاص مثل شهرستان باشت تاکنون تحقیق علمی برای علت وقوع این آتش سوزی‌ها صورت نگرفته است و همه تجربی است. لازم است با توجه به اکوسیستم و موقعیت جغرافیایی یک پایان نامه‌ای نوشته شود یا مقالاتی ارائه شود تا علت وقوع آتش سوزی‌ها ریشه یابی شود که چه دلیلی دارد هر روز در فصل تابستان شهرستان باشت یک آتش سوزی به خود می‌بیند.

امام جمعه باشت افزود: ضرورت دارد با انجام تحقیقات علمی به همه زوایا پرداخته شود و ریشه یابی شود که آیا علت آتش سوزی‌ها بر اثر فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و یا سیاسی است یا علت دیگری دارد.

حجت الاسلام گنجه با انتقاد از عدم توجه کافی استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان اظهار کرد: مدیریت بحرانی که در استانداری است باید بیدار شود. تمام همت مسئولان استان این است که ما هم در اطفای حریق شرکت کردیم و اقدام به خاموش کردن آتش کردیم. این که دلیل نمی‌شود!

وی افزود: ستاد بحران در استان ضعیف است و نگاه مدیریت بحران منطقه‌ای است. گاهی مدیرکل بحران از هر منطقه‌ای که انتخاب می‌شود نسبت به منطقه خود حساسیت بیشتری دارند. اگر رسانه‌ها ورود کنند ستاد بحران ورود می‌کند. ورود رسانه‌ها از یک جهت خوب است، اما چون این‌ها مسئول هستند نباید منتظر رسانه باشند تا آن‌ها فشار بیاورند. در شهرستان باشت ستاد بحران از نظر امکانات و موقعیت شغلی بسیار ضعیف است.

امام جمعه باشت گفت: به نظر می‌آید اشتباهی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد ریشه برخی از این مشکلات است. برای مثال اگر جهاد کشاورزی بخواهد وام اشتغال بدهد، می‌گوید من وام دامداری سنتی نمی‌دهم. اگر دامداری سنتی وجود داشته باشد گوسفندان روزها به بیابان‌ها می‌روند و از علف‌ها استفاده می‌کنند. متاسفانه دامداری سنتی منقرض شده است. در آتش سوزی اخیر یکی از پیرمردهای محلی حرف جالبی زد. او می‌گفت که در قدیم فلانی هزارتا گوسفند داشت و وقتی این هزارتا گوسفند را یک بار برای چرا به کوه‌ها می‌برد تمام علف‌ها را می‌خوردند. چون دامداری سنتی منقرض شده و از طرف دیگر بارندگی امسال بسیار خوب بود و باعث شده تا علف‌های زیادی در بیابان رشد کند.

حجت الاسلام گنجه عنوان کرد: باید ریشه یابی شود که آیا در وقوع آتش سوزی هاعامل انسانی دخیل است؟ آیا پست‌های فشار برق و قوی موثر است؟ برخی می‌گویند خانه‌هایی که ساخته می‌شود یا انعکاس نوری در جایی جمع می‌شود ممکن است باعث آتش سوزی شود. مسئولان منابع طبیعی را به مردم واگذار کرده اند و این زمین‌ها شخصی شده است.

وی معضل آتش زدن زمین‌های کشاورزی پس از کشت گندم را یکی از علل وقوع آتش سوزی‌ها دانست و گفت: کشاورزان در شهرستان باشت دو کشت دارند. در کشت اول پس از برداشت گندم، زمین را آتش می‌زنند. این کار خلاف قانون است و ما سال‌های گذشته اعتراض کردیم جهاد کشاورزی امسال با متخلفان برخورد قضایی کرد. همچنین در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد نباید زمین زراعی را آتش بزنند. وقتی آتش زدن زمین‌های کشاورزی عادی شود، قبح آتش زدن از بین می‌رود. مواردی بوده که آتش سوزی از زمین کشاورزی به کوه و مراتع سرایت کرده و گاهی این اتفاق برعکس بوده است.

امام جمعه باشت خواستار ورود دستگاه قضا به مساله آتش سوزی‌ها در شهرستان شد و گفت: چرا در طول سالیان اخیر پرونده‌ای درباره قانون آلودگی هوای پاک تشکیل نشد. محیط زیست می‌توانست ورود کند و با دادن تذکر متخلفان را توجیه و یا جریمه کند.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر مرتب این مسائل پرداخته شده و با پیری‌های صورت گرفته در شورای فرهنگ عمومی و شورای تامین آن را به یک مطالبه تبدیل کردیم. اگر قضایا به این شکل پیش برود زاگرس که آب جنوب و مرکز کشور را تامین می‌کند، از بین خواهد رفت. ۱۰ درصد آب کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود و در شهرستان باشت دو رودخانه پرآب داریم.

حجت الاسلام گنجه با بیان اینکه در تیر و مرداد هر روز گزارش آتش سوزی داریم و همه مسئولین درگیر و معطوف به این مساله هستند، اظهار کرد: اگر وارد میدان نشویم و صحبت نکنیم مسائل پیچیده می‌شود. ستاد بحرانی که در استان کهگیلویه است باید با ستاد بحرانی که در استان قم است متفاوت باشد. بحران در استان ما سیل و آتش سوزی است. در ماه فروردین ۲۰ روز دورافتاده‌ترین روستاهای شهرستان ۲۰ روز برق نداشتند. سیل جاده را از بین برده بود و همه دسترسی‌ها قطع شده بود. متاسفانه ستاد بحران شهرستان باشت متناسب با بحران‌های منطقه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha